Fanouškovská tvorba - III. Autorská práva, fanouškovská tvorba a společnost
III. Autorská práva, fanouškovská tvorba a společnost
Fanouškovská díla jsou čím dál více populární, je to však dobře? Vzhledem k tomu, že fanouškovská tvorba je amatérská, kvalita těchto děl bývá většinou dosti nízká, ale někdy se najdou přímo klenoty, které jakoby patřily úplně do jiné dimenze, a mnohdy mohou být lepší než výchozí dílo[1]. To však bývá velmi zřídka. Není také dobře, že někteří lidé už čtou jen povídky FF a ne knížky, natož hodnotnou literaturu, avšak na druhou stranu fanouškovská tvorba lidi rozvíjí po kreativní stránce a tvorba například fanfiction může někomu pomoci zlepšit jeho sloh. Rovněž není žádnou výjimkou, že někteří autoři začínali psaním právě fanfiction, například Jan Kotouč, český spisovatel military sci-fi.
3. 1. Proč jsou na pokraji zákona?
Vzhledem k tomu, že fanouškovská tvorba převážně využívá děl, z kterých vychází, je nasnadě otázka, zda tato tvorba neporušuje autorská práva. K zodpovězení této otázky musíme znát zákon o autorských právech, avšak ani po jeho přečtení nemáme jasno. Zákon říká:
"Autor má právo na nedotknutelnost svého díla, zejména právo udělit svolení k jakékoli změně, nebo jinému zásahu do svého díla, nestanoví-li tento zákon jinak. Je-li dílo užíváno jinou osobou, nesmí se tak dít způsobem snižujícím hodnotu díla. Autor má právo na dohled nad plněním této povinnosti jinou osobou (autorský dohled), nevyplývá-li z povahy díla, nebo jeho užití jinak, anebo nelze-li po uživateli spravedlivě požadovat, aby autorovi výkon práva na autorský dohled umožnil."[2]
Z toho plyne, že autor dané předlohy by fan autora mohl obvinit ze zničení hodnoty díla, nebo z užití díla bez jeho svolení, avšak co je hodnota díla?
Autor fanouškovské tvorby sice využívá mnohdy dílo, předlohu bez svolení autora, ale není to míněno k neprospěchu předlohy, ba většinou naopak. Některá tato díla mohou sloužit jako reklama. Zároveň tím, že autor fanouškovské tvorby do díla přidává svoji kreativitu, vlastně vzniká jiný výtvor, a nejedná se tedy o kopírování. Tato díla jsou zároveň většinou šířena bezplatně, a to také jistým způsobem přispívá k beztrestnosti jejich autorů. Můžeme je vlatně přirovnat ke cover verzím známých písní, kde bychom interprety určitě nenařkli z porušování autorských práv, a jistým způsobem bychom i je mohli také označit za fanouškovskou tvorbu.
Snad nejhůře ohledně porušování autorských práv na tom jsou MV, protože originalita těchto děl vychází pouze ze spojení dvou odlišných děl do nových skutečností a smyslů, avšak mnohdy nepřinášejí kromě tohoto nic nového. Z jejich zdroje se dá lehce stáhnout pouze obraz, nebo pouze zvuk a tak mohou sloužit k nelegálnímu kopírování děl. Jestli je toto však skutečným problémem, proč se nezaměřit na potírání takového stahování a ne samotné tvorby?
Celkově jsou autorská práva dost kritizována nejen po stránce právní, kvůli jejich nejednoznačnosti a neúplnosti, ale také samotná jejich podstata. Kritici tvrdí, že autorská práva nikdy neplnila svůj účel. Říkají, že jde hlavně o distributory, kteří vidí, že jim utíkají peníze tím, že si lidé bezplatně díla kopírují na internetu, a počítají s tím, že každý, kdo si jejich dílo stáhne, by si ho za jiných okolností koupil. Nevidí, že mnohdy jim internet zase nějaké ty zákazníky přivane, a proto utrácejí zbytečně peníze za potírání tohoto jevu. Začínají cítit, že už mezi zákazníkem a tvůrcem nejsou zapotřebí, a tak se snaží udržet si své místo jak mohou. Autorské právo na umění je vymahatelné teprve desetiletí, dříve v dějinách byla vzájemná inspirace úplně běžná. Zároveň nelze pořád přicházet s něčím úplně novým a neotřelým, už jen proto, že hudba má omezeně libozvučných tónů a že v příbězích máme čtyři základní zápletky, a ať děláme, co chceme, nejde napsat nicjiného. Můžeme však napsat Romea a Julii vždy trochu jinak.
---------------------------------------------------------------------------
[1] Obrázky číslo 17, 18., obrázky číslo 19. a 20., obrázky číslo 21 a 22 a obrázky číslo 23 a 24
[2]Zákon číslo 121/ 2000 Sb,o právu autorském, hlava I., Díl 3, Oddíl 2, odstavec 3.
Komentáře
Okomentovat