Recenze na Dead like me

Recenze na Dead like me

Dead like me v českém překladu Mrtví jako já je americký komediální fantazy seriál o smrtonoších (smrtkách) v Seattlu poprvé vysílán na stanici MGM v roce 2003. Seriál je již dokončen a tvoří ho dvě řady, na něž navazuje 84 minutový film z roku 2008.

Příběh vypráví o obyčejné 18leté dívce Georgie "George" Lassové (Ellen Muth) na niž spadne záchodové prkénko ze staré ruské vesmírné stanice, a protože byla posledním "zákazníkem" smrtonoše, který ji zval duši, musí nějaký ten čas ještě setrvat na tomto světě a pomáhat ostatním zemřelým na onen svět. Z George se tedy stává smrtonoš, a tak jí začíná život po životě už však bez její skutečné rodiny, kterou muže pozorovat jen tajně z povzdálí, ale s novými přáteli a kolegy. Partou smrtonošů, kterou tvoří i její "šéf" Rube Sofer (Mandy Patinkin), afroamerická drsná nemrtvá policistka Roxy Harvey (Jasmine Guy), její kamarádka Betty Rohmer (Rebecca Gayheart), Mason (Callum Blue) jenž se staví do role nespolehlivého staršího bráchy a později se k nim připojí i její spolubydlící herečka Daisy Adair (Laura Harris, ve filmu Sarah Wynter).

Jak už to tak bývá, když píši recenzi, tak jsem neodolala a mrkla se na pár diskuzí o tomto seriálu na internetu, a opět jsem se ubezpečila o marnosti tohoto počínání. Spoustu lidí kritizovali tento seriál pro jeho rozvláčnost, pomalému tempu, tomu že to nebylo to, co čekali po zhlédnutí pilotu tohoto seriálů, a asi největší výtkou byl charakter hlavní hrdinky, která jim připadala velmi nesympatická. A tak jsem se zase divila, proč se lidé dívají na něco, co se jim nelíbí a ještě se obtěžují to někde písemně zdrbnout. Ne že bych se nikdy z čistého masochizmu nedívala na něco, co bylo podle mého názoru opravdu děsný počin, a nezdrbla jsem to, když jsem se o tom s někým bavila, ale i když jsem asi neměla čas ani chuť o tom někde psát, proto také se mé hodnocené tady pohybuje od 5/10 a výš, ale to je asi diskuze na někdy jindy. Takže zpátky k seriálu.

Na tento seriál jsem narazila, a ač to bylo ani ne před dvěma týdny, už si nepamatuji jak, ale určitě to byla dost náhoda, i když mám ráda fantazy a ráda se zasměji, tento seriál zrovna nepatří k těm, co bych aktivně vyhledávala. Přesto mě hodně překvapil a oslovil.

První co musím skutečně hodně pochválit je originalita tohoto seriálu. Sice jsem už viděla celkem soustu seriálů a filmů sahající po tématu smrtek, smrtonošů, schinigami, andělů smrti, nebo jak jím chcete říkat, nikdy však jsem toto téma neviděla zpracováno takto. Seriál i film Mrtví jako já totiž není o nějakém významném hrdinovy, nebo hrdince, popřípadě o hrdinech, který nebo kteří mají zachránit svět. Není o významných lidech, věcech ani činech. Není ani tolik o černém humoru, jehož je ho tam docela dost, ale ne na tolik, aby vyplnil celý děj. Asi proto se to některým mohlo zdát, že je to o ničem, že to není to, co čekali. Myslím, že ti lidi, co hanili, ten to seriál dostatečně nepochopili o čem je. Tento seriál je o smrti, životě, o všednosti dne, o lidech a jejich osudech, o tom, co si myslíme a neříkáme nahlas, o těch malých věcech, co nás rozesmutní i rozradostní, ale i o těch velkých. Tento seriál je lidský, smrti lidský.

Proto také byla vybrána hlavní hrdinka taková, jaká byla. Sarkastický cynická George s černým humorem. Dívka se smutným příběhem, obyčejná přemýšlivá bystrá pesimistka, která není a ani nechce být něčím víc. Pravda, některé její názory a až tak velký pesimizmus, není nic zdravého, někdy bohužel zase má až smutnou a děsivou pravdu. Může vám lézt sem tam trochu na nervy, ale někdy se do ní dokážete vžít jak do žádné jiné postavy. Já osobně jsem dost velká pesimista, takže jsem George dost chápala a dokázala jsem se s ní dobře ztotožnit.

Možná by mohlo být v seriálu více efektů a větší nápaditost kolem možností smrti. Skutečně některé efekty nebyly nic moc, a pokud se rozhodnete pro tento seriál, budete si muset zvyknout na absurdní náhody a spousty a spousty příběhů o zbytečných úmrtích. To však mě osobně tolik nevadilo, naopak připadalo mi to jako součást kouzla tohoto seriálu.

Hodnocení: 7/10

Všem, co mají rádi sitkomy a komedie. Seriál pro milovníky černého "záhrobního" humoru. Bohužel podobných seriálů jsem moc neviděla, takže mě ani moc nenapadá jakým přesně fanouškům čeho by se to mohlo líbit. Možná tak fanouškům seriálů například Dexter pro podobu skrze černý humor a všudypřítomného hlasu vypravěče hlavního hrdiny, nebo anime Bleach pro podobu skrze téma.