Recenze na seriál Life on Mars

Recenze na seriál Life on Mars

Další britský seriál kombinující žánr detektivky a sci-fi z aktovky BBC, který tam byl vysílaný od ledna 2006 do dubna 2007. Seriál má celkově dvě série a navazující seriál Ashes to Ashes. Tituly obou seriálu jsou odvozeny od písní Davida Bowie.

Příběh vypráví o detektivovi a šéfu vyšetřovacího týmu Samu Tylerovi (John Simm), který má na starost manchesterský obvod v roce 2006 a pronásleduje sériového vraha, přitom ho však zajede auto a on upadne do kómatu. Když se probudí, má nejasné vzpomínky a v šoku zjistí, že se najednou ocitl v roce 1973, a aby toho nebylo málo je jen inspektor a přeložen na jiný obvod, kde se setkává se svým šéfem Genem Huntem (Philip Glenister), drsným nekompromisním policistou, jenž má spíš oproti Samovi heslo: "Účel světí prostředky."

Podle mého docela zajímavá záležitost. Abych se přiznala, detektivky z prostředí minulého století mě moc netáhnou a někdo by mohl říct, že tento seriál je jen o tom, jak ukázat, jak se časy změnily a profesionalitu dnešních a minulých policistů, v čem je horší naše doba a doba minulá byla lepší a naopak, a možná by měl pravdu, ale vytváří to takovou zajímavou pachuť dosud ne moc okoukaného ze stylu "kriminálek já nevím co". Samozřejmě, kdyby to byl český seriál a my se zase patlali v době minulého režimu, tak bych asi mlátila hlavou o stůl, a nebo tomu vůbec nevěnovala pozornost. Tím nechci říct, že by bylo nějak špatné si čas od času si připomenout, proč byl minulý režim tak špatný, jen to, že mám pocit, že se u nás zásadně točí buďto o 2. světové, o předešlém režimu, nebo věci jako Ordinace v růžové zahradě, a tenhle seriál byla taková trochu příležitost se podívat na něco, co se odehrává v té době bez tohoto národního zatížení.

Na rozdíl od většiny "kriminálek já nevím co" se sice dočkáme kamarádství mezi kolegy, ale i rivalitu a hádky na pracovišti, což vyvolává větší autenticitu. Seriál se zabývá tématy jako je korupce, překrucování svědectví, nastrkování falešných důkazů, uplatňování násilí na získání důkazů, zneužití pravomocí, ale i fotbalové rvačky, lži, upřímnosti a životem v bavlnce s krásnými slovy, ne však s naivním pohledem na věc. Sam Tyler se snaží uplatňovat svůj novodobý pohled na kriminalistiku a metody v roce ve kterém uvázl, dělá to, co se ve své době naučil, a někdy je to klíčem k rozluštění celého případu, ne však vždy. Někdy je nepochopen a tvrdě se to obrátí proti němu, občas i v podobě něčí smrti. Sam se však nevzdává, tvrdě bojuje za to, co považuje za správné a snaží se být v tom všem zmatku "dobrým poldou". Nic však není jednoduché a úplně černobílé, spíš je to taková cigaretová šeď zakouřeného pajzlu. Nakonec nás však stejně čeká chycení padoucha a vítězná runda na oslavu.

Můžete se těšit na drsného šéfa, ožralé policisty ve službě, kteří jedí nad nezabalenými ochmatanými důkazy a dají se tak přesně vnímat jako slušná parodie na všechny ostatní seriály o profesionálních policistech, ale kteří možná mají srdce na pravém místě a někdy až moc upřímnou hubu, na zakouřené putyky, rozpadající se vybydlené baráky, černého barmana, co snědl veškerou moudrost světa, a humor, na který člověk musí mít docela vytříbený vkus, aby mu zachutnal. Navíc k tomu přidejte drsné, někdy až horrorové okamžiky, kdy hlasy světa roku 2006 čas od času prolomí hráz a Sam je schopen slyšet své blízké z jeho doby, nebo pípání podpůrných přístrojů z nemocnice, a vy začínáte chápat, že to celé na co se díváte, se děje vlastně jen v Samově hlavě. To dává seriálu ještě jeden rozměr.

Osobně myslím, že je o co stát, jen na to člověk musí mít buňky. Myslím, že je to takový ten tip seriálu, že buďto vás upoutá, nebo nechápavě zavrtíte hlavou.

Hodnocení:6/10

Všem, co mají rádi detektivky a sci-fi.