Recenze na Once upon time

Recenze na Once upon time

Tak co teď, už máte rádi pohádky?
Once upon time je americký dramatický televizní seriál vytvořený scénáristy Edwardem Kitsisem a Adamem Horowitzem, kteří taky mimo jiné "spáchali" seriál Ztraceni. Naštěstí pro nás diváky tento seriál vypadá, že by třeba mohl mít někdy konec, i když uvidíme. Seriál má zatím pouze dvě série, takže těžko v tomto směru soudit.
A proč jsem se na začátku ptala, jestli máte rádi pohádky? No, celý seriál se totiž točí kolem pohádek. Život Emmy Swanové (Jennifer Morrison, kterou můžeme znát třeba ze seriálu "Dr. House" jako Dr. Allison Cameron, nebo ze seriálu "Jak jsem poznal vaši matku" jako Zoey) byl vším, jen ne pohádkou. Ve svých dvaceti osmi letech pracuje jako poskytovatelka půjček ke splacení kaucí, navíc je celý život zvyklá starat se sama o sebe od doby, kdy ji jakou malou nalezli pohozenou u silnice. Když však do jejího života vstoupí desetiletý Henry (Jared S. Gilmore), kterého právě před deseti lety dala k adopci, všechno se změní. Henry je totiž skálopevně přesvědčený, že je dcerou Sněhurky (Ginnifer Goodwin) a prince Krasoně (Josh Dallas) a má za úkol vysvobodit Storybrook, ospalé městečko kde žije, a které podle něj je plné pohádkových postav z prokletí (uvržení jich do moderního reálného světa bez jakýchkoli vzpomínek na život předchozí), jejž na ně uvalila Zlá královna (Lana Parrilla), mimo jiné jeho adoptivní matka.
Emma Swanová mu samozřejmě nevěří a pravděpodobně si myslí, že je to nějaká jeho psychická obrana vůči adopci. Když však dorazí do Storybrooku, má velmi špatný pocit, že všechno není takové, jaké se zdá. S čím více obyvateli městečka se setká, tím silněji roste její podezření, které pak vyvrcholí, když se pozná s Henryho adoptivní matku Reginou, starostou Storybrooku a začne se o Henryho vážně bát a co teprve, když zjistí, že Henry má skutečně pravdu.
Celý příběh je pak provázaný jednotlivými flashbacky pohádkových postav, které nám pak postupně odkrývají nejen, kdo je kdo, životní osudy postav, proč jednotlivá postava jedná, tak jak jedná, ale i motivy samotné Zlé královny, proč uvrhla pohádkové postavy do našeho světa.

Podle mě tento seriál má hodně co nabídnout. Obdivuji u něho celkovou promyšlenost a propracovanost, i zajímavý námět.
Ač se vše točí kolem pohádek a pohádkových bytostí, postavy samy o sobě vůbec nejsou pohádkově černobílé a jejich osudy rozhodně nejsou růžové, jak byste se mohli myslet. Což potrhuje celý děj i bravurní herecké výkony, jimž vévodí Robert Carlyle v roli Rumplestiltskin/Mr. Gold postavy, která se uvádí jako ona druhá záporná postava seriálu, ale podle mě je spíše nevyzpytatelná, jdoucí pevně za svými cíli, klidně i přes mrtvoly. Nedělá to však z důvodu pomsty jak o Zlá královna, ale z lásky ke svému synovi, který nenávratně zmizel do jiného světa, pravděpodobně našeho, a tak je pravděpodobné, že nakonec za celou kletbou stojí právě on, jeho totiž pravá moc nespočívá pouze v magii, ale především v intrikaření a "obchodech". Ale proč se ve své recenzi zabývám tolik touto jedinou postavou?
Ano, děj je promyšlený, charaktery jednotlivých postav jsou úžasně vypracovány, herecké výkony jsou skvělé a celý seriál je obklopen krásou a to teď mluvím doslova. Kostýmy a rekvizity, stejně jako efekty a celá pohádková říše je bravurně udělána. Tam, kde jsem strhávala body u seriálu Merlin, tak zde se musím skutečně poklonit, nicméně moje srdce si tento seriál tolik nezískal. Z nějakého důvodu, nevím, mi to celé připadalo nemastné a neslané. Jediná věc, která mě u sledování drží a držela, byl právě Rumplestiltskin/Mr. Gold. Možná tomu chybí trocha vtipu, který by podtrhl onu pochmurnou atmosféru a u něhož by si malinko člověk oddáchl a Rumplestiltskin/Mr. Gold je asi jediná postava, která tam něco na ten způsob dodává. I když to asi nebude jen pouze vtip, co tomu chybí, protože je spousta seriálu a filmů, které to nemají a přesto jsou na mém žebříčku jedny z těch nejlepších.

Hodnocení: 6/10

Všem, co mají rádi fantazy, pohádky, fanouškům seriálu Grimm, Supernatural nebo Lost.