Recenze na seriál Alex Rider

Recenze na seriál Alex Rider

Alex Rider je britský špionážní seriál, založený na základě knižní stejnojmenné série Anthonyho Horowitze. Režiséry tohoto díla jsou Andreas Prochaska s Christopherem Smithem a scénář napsal Guy Burt. Seriál měl premiéru 4. června roku 2020 na Video Amazon Prime. Momentálně existují dvě řady. První sezona je již i komplet nadabovaná a u druhé se zatím pracuje na českých titulcích.

Příběh se točí kolem chlapce Alexe Ridera, kterému zemře strýc Ian, jediný jeho zákonný opatrovník. Hned na to se však dozví, že Ian byl agentem pracujícím pro MI6, a co víc, vládní organizace chce, aby i on sloužil vlasti a pomohl jim s případem „Akademie Point Blanc“. Hlavní protagonista s nabídkou nesouhlasí, ale jak vidno na celou MI6 je krátký, a tak chtě nechtě je poslán do záhadné školy v horách jako špión. Tam se snaží dopátrat zločinných úmyslů ředitele Griefa a zachránit ostatní studenty. Alex však není úplně bezbranný. Díky výchově strýce ovládá několik sportů, bojových umění i jazyků a zároveň jako teprve teeneger je dostatečně nenápadný.

Knižní série Anthonyho Horowitze o mladém špionovi se již před lety dočkala filmového zpracování a to v roce 2006. Bohužel se nejednalo o moc povedené ztvárnění. Film byl cílen především na mladé publikum, což by se ze své podstaty nemuselo být chybou, přeci jen i knihy byly mířeny na tuto cílovou skupinu, problémem však bylo to, že to celé bylo podané jako mírně absurdní akční komedie až parodii na Jamese Bonda a temnější, vážnější témata byla prostě ignorována.

Oproti tomu tvůrci tohoto seriálu se rozhodli jít opačnou cestou. Je znát, že se nad tímto příběhem skutečně někdo zamyslel a pokusil se jednak dát Alexově příběhu reálnější obrysy, ale také logičtější rámec a spíše než jet striktně po fabuli knižní série, vystihnout podstatu, pointu tohoto díla.

Seriál se moc nezabývá klasickými young adult motivy, jako statusy na sociálních sítích, školou, nebo prvními láskami života. Dílo je tak temným špionážním thrillerem, kde věk hlavního hrdiny vede spíše k moralitě a stylově se blíží k Bourneovi (špionážní série od Roberta Ludluma) než Bondovi. Alex si svoji kariéru špiona dobrovolně nezvolil a MI6 není bez poskvrny. Řada událostí a scén z knih, se zde odehraje jiným způsobem, ale dohromady dávají větší smysl. Například seriál se první řadu zabývá zápletkou z druhé knihy původní předlohy (Akademie Point Blanc), kde divák mnohem lépe chápe, proč tajné služby mladistvého špiona potřebují. Druhá sezona seriálu pak nejvíce čerpá z Orlího úderu a pokud bude i třetí řada, je pravděpodobné, že bude pokračovat dílem Škorpion, sledujíc tak rámec vývoje charakteru hlavního hrdiny bez „vycpávkových“ misí navíc.

Co se týká filmového řemesla, tak nejen režijně a scénáristicky je seriál obstojný. Nalezneme zde několik pěkných kamerových záběrů. Osvětlení scény je pojaté v moderním duchu, kdy to někdy vytváří pěknou atmosféru, jiny mi to zas tolik nesedělo, přišlo mi to až moc neonově přehnané. Herecké výkony jsou dobré, hlavně bych pochválila Vicky McClure v roli Jonesové a Brenock O'Connor, který se zhostil úlohy Alexového nejlepšího kamaráda Toma. Sám Alexův představitel Otto Farrant je však trochu slabší.

Celkově jsem však ze seriálu nadšená.

Hodnocení: 8/10

Domnívám se, že seriál míří především na fanoušky původní knižní série, kteří za tu řadu let, než došlo k této adaptaci, stihli vyrůst. Nicméně pravděpodobně z tohoto díla budou mít radost i nový diváci, kteří Alexe do teď neznali, ale mají rádi obecně špionážní romány a filmy.