Než tě nakopne múza… aneb tvorba fikčních světů 04
Jak uvažovat?
Tak teď jsme si vysvětlili něco málo jako k základům. Plus/mínus jste pochopili, jak se může měnit fikční svět na základě toho, kdo je vypravěč. Tedy jak se charakter postavy podepisuje na fikčním světě, když je vypravěč v ich-formě, nebo sympatizuje s postavou. Víme něco o vztahu fikčního světa, postav a děje a dokázali bychom říci jak je fikční svět dějem a postavami určen. Nicméně ne všechny aspekty fikčního světa vám děj a postavy určí, ale vy je stejně ve svém díle chcete zmínit, věci nepodstatné a přesto potřebné k vykreslení atmosféry. Nebo jste se rozhodli, že nezačnete dějem ani postavami, ale fikčním světem. Máte úžasný nápad na fikční svět, ale stále nemáte některé věci ujasněné, či jste dostali zadáno, byste napsali nějaký žánr, ale jinak nemáte žádnou ideu, takže tupě sedíte za stolem a lámete si hlavinku, jak na to.
Povíme si tedy čistě teoreticky jak začít. Proces vymyšlení fikčního světa je vcelku po většinou komplexní děj. Fikční svět se daleko více rodí v mysli autora, než že by ho autor sám nějak výrazně aktivně tvořil. Většinou to funguje tak, že v jednom mizivém okamžiku autor použije svoji tajnou super schopnost. Díky nějakému podnětu, který nás inspiruje, nahlédneme za zeď tohoto světa do země fantazie. Tam něco na malou chvíli něco spatříme, a pak se vydáme za touto vizí. Na začátku tedy vždy musí být nějaká idea, kterou pak logicky rozvíjíme, většinou otázkami, na které si sami posléze odpovíme.
Dejme tomu, že jste se rozhodli psát příběh postavený na fikční světě a víte žánr, že to bude fantazy. To samo o sobě však většinou nestačí, i když už tady se dá chytit toho stébla trávy. Dá se začít od těch nejzákladnějších otázek. Uvedu příklad, jak by se to dalo rozvíjet:
V jakém světě se příběh odehrává?:
Svět podobný tomu našemu. Podobná doba stejné technologie, lidé i kontinenty, je to náš svět, ale je tu něco co o něm nevíme.
Co nevíme o našem světě?:
Já nevím… hmmm, třeba se něco ukrývá ve stínu.
Je to zlé, nebo dobré, či nestranné, může být obojí?:
Tak když ve stínech tak asi jo, je to zlé.
Co je to, inteligentní bytost, nějak bytost => zvíře, nebo je to nějaká věc, či vstup do jiného světa za přehradou?:
Jsou to inteligentní bytosti…
Jak vidíte tak se to dá, ale přeci jen něco v tom vrže, na otázky byste mohli odpovědět úplně jinak a i samy otázky by se rozvíjely podle toho, co byste odpověděli a co by vás zajímalo. Navíc čím nicotnější vizi, představu toho, o čem chcete psát, máte, tím hůř se na otázky odpovídá a tím víc si také musíte vymýšlet z bůhzdarma.
V jakém světě se příběh odehrává?:
Hmmm, hmmm, já nevím. Nemám žádnou ideu. Není to fuk. Ono je víc světů? Jaké světy třeba můžou být?
Teď se asi některý z vás můžou dožadovat toho, abychom jim tedy dala nějaké vodítko, jak se k té idee, vizi dostat. To však mí milí drazí je to, co je na pásaní to umělecké. Idea, vize, spatření světa fantazie se nehledá, je to múza, která k člověku přijde sama. Takže v tom vám moc nepomůžu, ale v předminulém článku "Než tě nakopne múza… 2." jsem vám dala drobná vodítka, jak jí můžete zavolat.
Jak tedy vypadá postup, pokud nějakou vizi máte? Vlastně je postup úplně stejný, ale díky té vizi to jde snáz. Nebo můžete zkusit také metodu asociací, brakestorming:
Vize:
- Tvoříme dílo na základě fikčního světa
- žánr fantazy
- fanfiction na seriál Bleach
- Rozdíl oproti seriálu neodehrává se to v Japonsku
- Jiné postavy, jiné myšlení, jiný děj
- ale stejná hlavní myšlenka - příběh o bonách smrti
Jak se bude svět Evropských Shinigami od světa Bleach odlišovat?
- Co vím o Evropě?
- Evropa je kolébka civilizace, je stará, má problémy, neustále mezi sebou jednotlivé státy bojují, teď je však mír.
- Evropa je stará, a čím déle trvá nějaký systém, tím je těžší ho udržet.
- Časté boje je velký průtok duševních částic mezi naším světem a světem shinigami a pak nastane najednou změna, což každá změna má za následek pak problém.
- Lidé v Japonsku jsou střídmí, spořádaní oproti tomu lidé v Evropě zvláště Češi takoví nejsou, skoro opační.
-A co takhle, že by se rozkládala společnost?
- Proč?
- Svět Evropských schinigami nestabilní, není najednou takový průtok duševních částic, problém vede k problému. Vedení neví, co má dělat. V nestabilním světě mocichtiví ucítí, že by se mohly chytnout kořisti. Hádky o moc a o řešení situace, což vede k zmatku. Než se někdo chopí moci, nastane bezvládí.
- Shinigami slouží vládě a když vláda není, co se stane? Nemají komu sloužit, tak jak se uživí?
- Hollow, ale nepřestanou jíst duše jenom proto, že nastal ve městě zmatek a oni ho umějí likvidovat.
- Život žoldáků? To se mi líbí, je to trochu jak ze Zaklínače.
- Ale po bezvládí stejně přijde řád, buďto zemi někdo dobyde nebo z boje o moc někdo vyjde jako vítěz. Jaký bude nový řád? (Vyřeším v ději)
- Co kdyby v Evropě nebily dyvize rozděleny podle funkce, ale podle zemí?
- Shinigami, to mi zní moc japonsky, je to japonský název, nemůžu ho použít v Evropě, nemá tady tradici a Bůh smrti je příliš triviální, lehká pomůcka v překladu, ale vlastně nic neříkající. Jsme v Evropě, která byla většinu času křesťanská, máme jen jednoho boha. Je nějaký evropský ekvivalent? Máme vůbec něco (nějakou bytost), co by se mohlo definici shinigami alespoň částečně podobat? Co smrky?
- Ok, ale nemůžu smrtkám dát katany… To je také klasicky japonské.
- Evropské filmy, knihy a seriály nejsou většinou o boji s katanami, o zesílení a duševní rovnováze. Naopak jsou o společnosti, o duševním boji, nebo o boji proti vyšší moci (instanci), která však většinou moc porazit nejde, o politice
- Odhodlání a síla nestačí
- Můžu jim dát normální evropské meče, ale to by se moc podobalo. Nebo když jsou to smrtky tak kosu, ale budou mít kosu všichni, to je divný… Tak odstraním prvotní formu zampakuto a nechám to rovnou na prvním uvolnění, budou mít prostě nějaké zvláštní, pro jejich duše spřízněné předměty. Skutečně jenom pro jejich duše? Co kdyby se každá zbraň neodkazovala pouze k majiteli, ale také něco znamenala v rámci křesťanství a představy o smrti v Evropě Jak z náboženského hlediska, tak z historického?
- …
Ano, ano a takto bych mohla pokračovat, ale myslím, že to na ukázku bohatě stačí. Jak vidíte, tak proces vymýšlení fikčního světa je spíše někdy takový jeden veliký chaos. Použijete co víte z našeho světa, ze svého života, nebo i z filmů a školy a házíte to na jednu hromadu. Dáváte si otázky a mnohdy na ně ani neodpovíte. Někdy pomohou asociace, jindy myšlenky co kdyby, kdyby. Fabulujte, hrajte si a myslete, hlavně myslete. Já vím, že to bolí, ale i když píšete fikci tak by měla být logická a pokud není, pokud se postavy nechovají logicky nebo věci či děje, tak jak bychom očekávali, musíte čtenáři vysvětlit proč, a přesto, když to tvoříte a myslíte je to souhrn mnohdy navazujících, mnohdy i nenavazujících myšlenek a pocitů. Často si ani neuvědomíte, jak jste k těm závěrům či obrazu světa přišli, prostě se to na vás sesype a jindy prostě striktně poustupujete jako správný badatel.
Taky jste si z následující ukázky mohli všimnout, že je to rozbor mé fanfiction Bleach Evrope a jsem nemusela mít nijak velkou počáteční vizi, jak jsem nahoře avizovala a hrozila vám prstem. Je to tím, že Bleach už má svůj vymyšlený svět, svou filozofii, postavy s propracovanými charaktery a vše. Takže máte zase polovinu vymýšlení z krku. Prostě se jen o tu předlohu opřete. Můžete vymyslet, jak by to vypadalo co kdyby, kdyby, nebo můžete drze ukrást úplně vše. Je dobré zmínit základy, pokud by se vaší fanfiction rozhodl přečíst nějaký neznalec předlohy, ale více méně platí to, že autor zná svět předlohy stejně jako čtenář a tak vám to usnadní spoustu hloupého vysvětlování i vymýšlení. Má to však i své nevýhody. Je to jako, když vaše máma má stejné nohy a vy jí ukradnete boty, protože, nevím potřebujete na terase vyvěsit mokré prádlo a ty její jsou zrovna nejblíž. Jasně jde to, ale nejsou to vaše boty… Chci říct, pokud se rozhodnete psát fanfiction, tak jak jsem řekla, byste měli znát fikční svět předlohy vaší ff stejně jako váš čtenář a fanouškové, věřte tomu či ne, jsou fakt po čertech dobří. Jasně vaše ff, je puzen fanfiction a nemusí být úplně nachlup ke své předloze, každý navíc vidíme předlohu trochu jinak, ale nejdříve byste měli znát fakta o tom, o čem hodláte psát, než se rozhodnete to nějakým způsobem měnit. Stejně to chodí, i když se rozhodnete, že váš fikční svět bude stejný jako náš reálný, nebo podobný. Já vím, že se opakuji, ale když nevíte, na co máte internet?
Komentáře
Okomentovat