Recenze na seriál Merlin

Recenze na seriál Merlin

Jistě, když uslyšíte jméno kouzelníka "Merlin", vybaví se většině z vás přídavná jména, jako jsou: moudrý, starý, vznešený a velmi, velmi mocný, stejně jako když se někdo zmíní o králi Artušovi, představíme si ideál krále takový, jaký by měl být. Tato vaše představa se však sesype jako domeček z karet, až se mrknete na tento britský seriál od BBC (2008).
Tento fantazy seriál se, jak tedy název napovídá, točí kolem kouzelníka Merlina (Colin Morgan) a Artuše (Bradley James) a je to ztvárnění pověstí o nich. Je to však o dost jiné, spíš bych měla říci, že je to pověstmi spíše inspirované, než co jiného.
Vše začíná ještě za vlády Artušova Otce Uthera (Anthony S. Head). Merlin je mladý, teprve začínající čaroděj a Artuš rozmazlený princ, jejichž osudy se střetnou díky matce čaroděje, jenž dal Uther popravit, a která se mstí. Merlin Artuše zachrání a za odměnu se stává jeho sluhou a tak máme tu čest poznat toho nejdrzejšího, nejchytřejšího, nejtrhlejšího a nejoddanějšího sluhu ze všech.
Merlin má těžký úkol, musí chránit Artuše, sloužit mu a přitom neprozradit své tajemství, protože magie je přísně zakázaná pod trestem smrti. Merlinovi se to však překvapivě daří a Artuš povětšinou nemá ani zdání. Přesto však, i když Merlin je jen "obyčejný sluha" a Artuš princ a pak král, stávají se z nich dobří přátelé.

Seriál, který mě docela překvapil a ohromil. Nečekala jsem od toho moc a zcela upřímně, když jsem o tom slyšela, doslova jsem si klepala na čelo. "Taková slátanina, jak může být charakter Merlina mladé hloupé ucho a Artuš rozmazlená fracek? Merlin sluha? Guinevere "Gwen" (Angel Coulby) služka? Proč je vše z pověsti prohozeno vzhůru nohama? To přeci nemůže fungovat!" Bohužel to funguje až nakažlivě dobře.
Největším kladem je asi vztah Merlina a Artuše, který vás úplně strhne. Merlin předstírající ňoumu, zakrývající tak většinu svých akcí. Chránící Artuše za každou cenu, stojící pořád po jeho boku a Artuš, který se také díky Merlinovi stává králem, kterého si všichni přejí, obětující za svého sluhu rytíře a lid klidně i svůj život. Nechybí ani vtip a vzájemné popichování.
Kolobouk dolů také musím dát za herecké výkony a výběr herců. Hlavně Morgana (Katie McGrath) je v tomto ohledu naprosto dokonalá a pochválit musím i muziku a celkovou atmosféru.
Také musím říct, že po všech těch seriálech, filmech a knížkách s magií v naší době a tak, je tohle docela příjemný návrat ke kořenům klasiky s jiným kabátem.
Kostýmy a rekvizity jsou již trochu slabší. Ne, že by se mi nelíbily, ale je to nutné brát s velkou rezervou a říct si, že je to fantazy a nehledat v tom žádnou historii. (Tvůrci si totiž nelámali hlavu například s tím, že ženy tehdy rozhodně nemohli nosit kalhoty, či že v Anglii tou dobou určitě neměli rajčata a další věci…)
Nejvíc záporných bodů však seriál má díky efektum. Je sice pěkné, jak Merlinovi svítí očička, když kouzlí, i odhazování nepřátel, stejně jako draci, a větrné víry, ale jiné efekty jsou, bych řekla, na dnešní techniku dost slabší a působí hodně uměle. Takže jak kdy a jaké kouzlo a stvoření vypadá reálně, ale většinou bohužel tak nevypadají. Naštěstí já osobně pokládám něco, jako jsou efekty za vedlejší a je to jedna z těch věcí, které dokáži ocenit, když jsou skvěle provedené, ale obejdu se i bez nich. Naopak, když film či seriál má jako jediný klad toto, tak to pro mě pořád je dost špatné například jako tomu je u filmu Avatar, ale uznávám, že každý má jiná měřítka a to platí i o pohledu na tento seriál. Skalní příznivci bájí o Merlinovi a Artušovi by mohli stejně krčit nos, co to s nimi tvůrci seriálu vyvedli, i když mně osobně to nevadí.

Hodnocení: 7/10

Všem, co mají rádi fantazy, dobrodružné příběhy, historické romány, filmy seriály, báje a pověsti, fanouškům seriálu Doctor Who (protože je tam podobný vtip a také se na tom podílí část tvůrců tohoto seriálu)