Kde a jak publikovat povídky na internetu, tak aby byly co nejlépe vidět?


Kde a jak publikovat povídky na internetu, tak aby byly co nejlépe vidět?



Chtěla jsem pro vás napsat úvahu s otázkou, jejíž odpověď by mě velmi zajímala, avšak než úvaha je tento článek spíše nakonec souhrnnou recenzí na různé webové stránky. Nicméně to je fuk. Téma, které mě zajímá, je publikace na internetu, respektive otázka: Kde a jak publikovat povídky na internetu, tak aby byly co nejlépe vidět?

Píši již dlouho a za tu řadu let jsem vytvořila několik profilů na různých webech. Zkušenosti jsou to sem tam rozdílné, ale nikdy jsem se nestala nějakou hvězdnou se stovkami čtenářů. Ne, že bych vyloženě o něco takového stála, píši, protože mě to baví, duševně mě to upokojuje, a když tím potěším i někoho dalšího, tak je to sladký bonus. Jsem ráda za každého čtenáře, avšak přeci jen snad každý autor zažil někdy ten pocit, kdy narazil na povídku, která podle něho byla o dost horší, než to co píše on, a přeci jen i když na stránce visela i kratší dobu, než jeho díla, tak měla více čtenářů.

Jistě člověk, který jen publikuje a nečte ostatní, v oné komunitě vlastně není. Nezanechává komentáře, takže neupozorní na svoji existenci, nečtou ho lidé, aby se podívali, kdo jim přidal hvězdičky, nebo like. Na druhou stranu člověk nemůže většinou přečíst úplně vše a čtení pouze z vděku za to, že onen autor mu zanechal u jeho díla komentář, také není nic moc. Je tedy číst ostatní taková nezbytnost? Rovněž také pomůže v přilákání čtenářů zajímavá anotace, nebo pěkný titulní obrázek, ale je toto procento opravdu tak veliké? Co když se autor skutečně dost snaží, ale stejně mu to je k ničemu. Nedej bože se ostatní autoři do něho v komentářích pustí jen proto, že mu závidí, nebo jim přijde, že má malou základnu čtenářů, a tak musí být nutně špatný a oni si na něm můžou honit triko. Jistě autor sám může odpudit čtenáře svým vystupováním, nepřístupností ke kritice, která je skutečně konstruktivní, nebo zkratka skutečně nebýt moc talentovaný a nelepší se, ani nehodlat učinit několik kroků k tomu, aby se zlepšil. Někdy tomu tak skutečně je… a někdy nemá zkrátka štěstí a je to na "houbeles".

Kde je tedy příjemné prostředí? Které weby umožňují dobrou grafickou úpravu? Kde se lidé předhánějí pouze v "lajcích" a hvězdičkách a kde není tak docela za potřebí číst díla ostatních? Na jakých stránkách jsem našla kvalitní díla, která mě skutečně bavila a nemohla jsem se dočkat další kapitoly? Publikuji na těchto stránkách: Wattpad, blog.cz, České a slovenské fórum SPN, TWCS library, Pište povídky, Anime-manga, Deviantart, Archive of Our Own, a tak je postupně rozeberu a pokusím se vypíchnout jejich zápory i silné stránky. Začnu těmi českými.


blog.cz


Samozřejmě první možností, když chcete publikovat na internetu, je založit si vlastní blog. Já jsem si ho založila na blogu.cz v roce 2011.

Vlastní blog vám umožní vydat téměř cokoliv, co budete chtít (žádný admin vám nebude kafrat do toho, jestli vydat povídku, která je složená pouze z teček, je hloupost, nebo ne). Blog také umožňuje velké možnosti v grafické úpravě a to celkem snadno a rychle.

Na rozdíl ovšem od webů, které jsou přímo určené k publikaci povídek, jako je třeba Pište povídky, který má svojí čtenářskou základnu a lidé si sem tam přečtou nějaké to nové dílko, ač je od známého, nebo teprve začínajícího autora, k vlastnímu blogu si člověk musí daleko více přilákat čtenáře sám. Což může tak, že si přečte něčí jiný článek a pěkně ho okomentuje (prosím k věci, žádné komentáře tipu: "pěkný blog podíváš se na ten můj"), nebo napíše článek na téma týdne, popřípadě se přihlásí do Autorského klubu. Ano, i tady jsou lidé, kteří hledají nové fajn blogy, ale ne každému z nich můžete zaujmout zrovna povídkou.

Proto, abyste zbloudilce, kteří zavítají na váš blog správně chytili, je třeba mít přijatelnou a příjemnou grafickou úpravu nejen u samotných článků, ale celého blogu, což možná ne každý má na něco takového čas a náladu.

Ano, na blogu.cz se najdou tací, kteří napíší do komentáře: "Pěkný blog, mrkni se na můj," (a vůbec váš článek nečetli), nebo "Tvůj blog, je trapnej, jdi si někam shnít!" Takové ovšem komentáře člověk může s klidným svědomím hodit za hlavu. Jinak tady panuje celkem příjemná atmosféra.



Pište povídky


PP je český web přímo určený pro autory, kteří píší a chtějí publikovat na internetu. Takže je daleko větší pravděpodobnost, že k vám někdo zavítá a zanechá komentář. Rovněž tato stránka pořádá pro své členy různé soutěže, u kterých je otázkou jestli nakonec výherce napsal skutečně to nejlepší dílko, ale je to dobrý způsob jak svojí tvorbu můžete propagovat. K velkým bonusem této stránky také patří to, že ji nenavštěvují jen ti, kteří se chtějí stát spisovateli, ale také vydavatelé, které svou prací můžete zaujmout.

Samozřejmě vždy záleží, na koho zrovna narazíte, ale z mé zkušenosti, tak uživatelé této strany neváhají a do komentáře vám bez jakéhokoliv předem ohlášení napíší celou recenzi na vaše dílko. Což by samo o sobě nic špatného nebylo, avšak někteří lidé si neberou žádné servítky, často to nebývá konstruktivní kritika, nebo když se komentátor o konstruktivní kritiku pokusí, není vyloučené to, že v některých věcech je vedle jak ta jedle. Do komentářů se používají vzletná slova a odborné termíny, ale mnohdy se stává, že jim sám jejich pisatel nerozumí, ale používají je, jen aby si mohli na druhém honit triko. Všichni píši plus mínus stejné hlouposti a každí chce, aby na něho ostatní byli mírní, protože je začínající autor, ale občas není takový na druhé.

Na této stránce se nejčastěji čtou a píší básně. Samozřejmě publikovat zde povídku můžete také, i ji dát do soutěže, ale básně jsou momentálně populárnější, protože jsou krátké. Evidentně čtenářstvo je čím dál tím více a více líné. Pokud však vaše povídka je nějak avantgardní, například pokud je složena pouze z teček, nebo pokud vaše básen je napsána ve volném verši, má vaše dílko poměrně velkou šanci na úspěch, ovšem pozor, nesmíte být až příliš inovativní (moje série básní Poezie Pauly Nancy Millstone má spíše negativní ohlasy, než ty kladné). Sem tam jsem na této stránce narazila na nějaké dílko, které se mi skutečně líbilo, avšak ne až tak často, jak bych u tak populární a renomované stránky očekávala.

Až na to, že musíte, když formátujete "odentrovat" každý odstavec, aby vám povídka s odstavci vyšla, jsou možnosti grafické úpravy díla vcelku obstojné. Také je fajn, že se stránka v obsluze a grafice moc nemění, takže si nemusíte neustále, každý týden zvykat, jak co se na této stránce vlastně dělá.

Na stránce jsem již od roku 2011 a celkově nepovažuji tuto stránku k publikaci za špatnou, jak by to z tohoto článku mohlo vyznít, ale pokud se pro ni autor rozhodne, musí se připravit i na kritiku.


Anime-manga


Na této stránce vydávám již od roku 2010 a byla to asi první má stránka, kde jsem publikovala nějakou tu svoji povídku. Přestože je stránka hlavně o anime, manze a obecně o Japonsku, umožňuje též vydat povídky a to nejenom fanfiction, ale i dílka "originální".

S komentáři to je v momentální době slabší, ale uživatelé této stránky jsou většinou až příliš hodní a nekritičtí, což je možná pro tuto stránku na škodu. Dříve na této stránce v kategorii povídky byla většina povídek fanfiction na anime, nebo mangu, ale dnes jsou tam oblíbené "originální" povídky a to hlavně ty erotické z žánru Yaoi / Shounen ai. Ne, že by na tomto žánru bylo vyloženě něco samo o sobě špatného, problémem je ten, že hodně z těchto povídek, je "jen o tom jednom" a to bez příběhu, bez zápletky. Také jsem zjistila zajímavou věc, a to tu, že když se snažíte jít proti proudu, uspokojit poptávku po povídkách jiného druhu, nemáte moc šanci. Není to totiž tak, že by se lidé zalogovali na jedné webové stránce a pak hledali na ní ten žánr, na který zrovna mají chuť, ne, oni si najdou stránku, kde frčí jejich oblíbený žánr, vytvoří si na ní učet a vesele publikují a čtou téměř pořád to samé, bez zájmu, jestli tam vychází i něco jiného. Když je pak daný žánr přestane po čase bavit, prostě opustí stránku a jdou jinam.

Anime-manga. cz opět umožňuje snadné a rychlé formátování, avšak bez možnosti upravit text do bloku. Avšak jinak je sekce povídek hezky rozčleněná a přehledná.


České a slovenské fórum SPN


Jistě opět dvě stránky, které nejsou přímo určené k publikaci povídek, ale vydat tam své povídky můžete, pakliže jsou z fanfomu Supernatural (Lovci duchů). Já osobně dost píši fanfiction na tento seriál, a tak jsem této možnosti využila.

Na stránce české jsem již od roku 2012 a na slovenském teprve od roku 2016. Chvíli na těchto fórech bylo dosti živo a to, i když se jednalo o menší kolektiv, spousta lidí si nadšeně přečetla téměř každý příspěvek. Nějak to ovšem "pomřelo" a teď už zase jen přibývají další příspěvky jen v sekci "Epizody". Je to škoda, protože povídky byly celkem pěkné a byla zde příjemná atmosféra.

Na českém fóru se nedá text zarovnat do bloku a ani jsem nepřišla na to jak ho zarovnat na střed, ale slovenské toto umožňuje, přesto ovšem jsem si spíše oblíbila to české.


Wattpad


Wattpad není tak úplně český web, ale je tam tolik českých autoru, že když tam budete publikovat v češtině, čtenáři se najdou, takže jsem ho zařadila mezi ty české. Na této stránce vydávám teprve krádce (pár měsíců), i když jsem si účet založila již v roce 2015. Wattpad je určen přímo pro pisálky podobně jak tomu je u Pište povídky, ale co jsem zatím mohla zjistit, jedná se o stránku "jiné úrovně".

Nechci o této stránce mluvit nijak moc hanlivě, zatím jsem se zde moc nerozkoukala, ale řekla bych, že tato stránka se pere s mnoha problémy, které si můžete přečíst zde: https://www.wattpad.com/story/73361838-podrazy-na-wattpadu/parts. Zatím pro mě bylo velmi těžké nalézt nějakého skutečně dobrého autora, spíše jsem narážela na hodně nezkušených, kteří nedodržovali ani základní věci (jako jsou odstavce, psaní přímé řeči a podobně).

Je to škoda, protože jinak by ten web mohl mít dobrý potenciál. Líbí se mi například, že ke každému dílku autor může vytvořit obálku a že vás upozorňuje na komentáře, hvězdičky a sledování, které dostanete. Jen by bylo fajn, kdyby umožňovat zarovnání do bloku, nebo alespoň by mohla fungovat grafická úprava textu na střed.


Podle mé zkušenosti jsou zahraniční stránky k autorům daleko tolerantnější. Upřímně, moje angličtina je děs, a kdybych takto psala v češtině na české stránce, pravděpodobně by mě ostatní hned zašlapali do země. Když však píšete v angličtině, asi lidé chápou, že nejste rodilým mluvčím a ledasco vám odpustí. Čtenářů a autorů, kteří čtou a píšou anglické povídky je větší množství a tak často máte více komentářů jen z tohoto důvodu. Rovněž mám pocit, že zde platí méně "kamarádíčkování", (když si přečteš mojí povídku, přečtu já tu tvojí, ale jinak si můžeš políbit šos). Lidé daleko více vyhledávají témata, žánry fandomy a méně si na někom honí triko. Příkladem toho je Archive of Our Own.


Archive of Our Own


Web, který mi zatím dělá radost. Jsem zde od roku 2014 a našla jsem zde docela dost dobrých autorů a skvělých povídek. Jistě, tato stránka je především pro fanfiction a to hlavně pro různé "párování". Ne každý má rád takové téma, nebo obecně romantiku, ale autoři na této stránce vědí, jak psát a dělat pořádné drama, napětí.

Celkem snadno se také zde formátuje a opět stránka umožňuje širokou grafickou úpravu. Líbí se mi také tagový systém vyhledávání, který má sice i Wattpad a Deviantart, ale tato stránka ho má široce rozpracovaný, velmi funkční a lidé skutečně podle toho hledají, co by si chtěli přečíst.

Výběr je tu široký z různých fandomů, ale nějaká ta originální povídka se asi zrovna na této stránce neujme. Můžete ovšem počítat s celkem přátelským prostředím a pokud budete psát anglicky, tak i celkem velkým možným publikem.

Jediným tedy větším záporem se může zdát to, že někteří autoři ve své originalitě, výběru kontroverzních témat a erotice můžou jít až za jisté hranice. No, jo, kdo však hledá prasečinky, najde prasečinky, tak tomu bylo a asi vždy bude.


TWCS library


Stránka na, které jsem si založila účet v roce 2013, ale již ji moc nenavštěvuji. Všimla jsem si, že ač tato stránka nabízí publikování povídek z různých fandomů, i originálních příběhu, to co se tam nejčastěji vyskytuje, jsou FF na Stmívání, nebo Upíří deníky, což zrovna není můj šálek kávy.


Deviantart


Stránka určená pro všechny umělce, jakéhokoliv druhu, ale nejvíce tam letí fotografie, a výtvarné umění, publikovat ovšem své povídky tam můžete také.

Formátování a publikování povídek je trochu složitější, protože na grafickou úpravu se hodí trochu znát HTML, ale jinak je to možné upravit podle svého gusta. Jak již sem se zmínila, tak i tady je systém tagů, ale to co autorovi více pomůže v propagaci, jsou skupiny. Jsou tu různé skupiny na všemožné fandomy, na fotky, nebo jen na literární díla, jen to chce nalézt tu správnou (můžete své dílko hodit i do více skupin, nebo svou skupinu založit).

Ač začátky jsou zde těžké a chvíli trvá, než člověk získá nějaké ty "fanoušky", atmosféra je tu příjemná. Spíše platí to, že když nejste moc dobří, nebo se vám něco nepovede, lidé si vás prostě nevšimnou, než že by vás v komentářích zadupali až někam pod zem. Jistě jsou tu i uživatelé, kteří rozdávají Llamy, sledování a jiná ocenění jen tak ostatním na všechny strany, čekají, až jim to lidé oplatí, a pak si připadají jako největší umělci. Takové lidi ovšem klidně můžete ignorovat, protože o tom, že jsou to jen "podvodníci", se rychle přesvědčí člověk, když nahlédne do jejich gallerie.

Přiznám se však, že více než literární díla zde hledám ty výtvarné, protože v této kategorii, je to určitě stránka plná divů a krás.

Komentáře