Odborná literatura o tvůrčím psaní 2


POETIKA





AUTOR: Aristoteles ze Stageiry

VYDÁNO:Praha: Svoboda, 1996 ISBN 25-018-96


Poetika od Aristotela je asi nejslavnější a jednou z těch nejstarších knih o tvůrčím psaní. Známý filozof nám v tomto spisu podal základy této disciplíny. Jistě jste o této knížce slyšeli ve škole, kde se k ní profesoři a učitelé obraceli jako k "Bibli", jak správně se má psát příběh. Také jsem o ní ledasco slyšela, a tak, když jsem jí letos viděla na seznamu pro výběr seminárky, neváhala jsem a řekla jsem si, že se tedy podívám, co je na tom tak úžasného, kromě toho, že je to tak staré.

Musím říci, že je to asi pro jakéhokoliv pisálka zajímavé čtení a docela i srozumitelné. Rozhodně to není zahalené do nějaké odborné hatmatilky, jako bývají některé jiné dnešní odborné knihy, a dává to velký prostor k přemýšlení.

Překvapilo mě však, že učitelé a profesoři mi neustále brebentili, ať si to přečteme, že je tam za a) jednota místa času a děje, a za b) členění příběhu na: expozici, kolizi, krizi, peripetii a katastrofu, což nakonec není tak docela pravda. Ano, Aristoteles se ve svém díle zmiňuje o potřebě uceleného děje, ale čas a místo už je pozdější interpretace. Dále se zmiňuje o takzvaném pojmu peripetia (zvláštní obrat) a anagnórisis (poznání), celkově rozebírá problematiku zápletek, ale přeci jen mám ten dojem, že to, co napsal, má k tomu, co nám ve škole tloukli do hlavy, ještě trošku daleko. Asi by bylo tedy lepší, kdyby spíše vypíchli Aristotelovo pojetí katarze, ale tak budiž.

Je škoda, že se dílo dochovalo jen ve zlomcích a to ještě pouze díl o tragédii (slavný myslitel napsal také druhý díl o komedii, ale ten bohužel takové štěstí neměl), ale i tak to asi stojí za přečtení.








Komentáře