Recenze na Game of Thrones

Recenze na Game of Thrones (Hra o trůny)

Game of Thrones je americký fantasy seriál od tvůrců Davida Benioffa a D. B. Weisse podle knižní předlohy ságy "Píseň ledu a ohně" od George R. R. Martina, který se na seriálu též podílí. Seriál odstartoval 17. dubna 2011 pod taktovkou HBO a ještě ve stejném roce byl nominován ve třinácti kategoriích ceny Emmy, ze kterých získal nakonec dvě za úvodní znělku a za nejlepšího herce ve vedlejší roli (Peter Dinklage za roli Tyriona Lannistera). Za tuto roli si Dinklage také odnesl Zlatý glóbus za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli v seriálu. Seriál má zatím pět celých řad.
Příběh zavádí diváka do krutého fantasy světa, ve kterém mrtví nezůstávají mrtvými, kde je magie, draci a jiná kouzelná, bájná stvoření, ale který je i přesto tak moc podobný tomu našemu. Ač se jedná o "epickou fantasy ságu", tím hlavním a stěžejním není magie, ale politika. Je to příběh o lidech, kteří udělají téměř cokoliv, aby získali to, co chtějí. Je několik rodů a lidí, kteří si myslí, že mají právo na trůn, a další jim věří a následují je, jiní baží po pomstě, další chtějí ochránit své blízké, nebo jsou prostě zmítáni osudem. Těžko říct, jak se bude příběh dál vyvíjet, kdo bude dalším mrtvým a kdo se nakonec zmocní železného trůnu.

Proč se na tento seriál podívat? No, to by byla jednoduší odpověď proč ne. Je toho totiž méně co říct. Takže začnu netradičně tím, co by se vám líbit nemuselo.
Hlavním záporem seriálu by mohla být délka a to teď nemyslím stopáž každého dílu, ale návaznost jednotlivých dílů. Jedná se o velkolepý příběh plný zvratů, který nenechá diváka na chvíli oddechnout. Jednotlivé díly nejsou nijak uzavřeny, jako je tomu třeba u seriálu Doctor who, nebo NCIS. Ne, jedná se o typ seriálu, který je jako rozkouskovaný dlouhý film. To by mohlo odradit ty, kteří bytostně nesnášejí ukončování kapitol nebo dílů v tom nejnapínavějším. Další, co by mohlo případného diváka odradit, je míra vulgarismů, brutality, sexuálních narážek, nahoty, sexu a podobně, včetně kontroverzních témat jako je incest. To je bot spekulativní, někteří diváci nemají rádi takový naturalismus, zvláště když není vždy odůvodněn, a některé diváky toto naopak přiláká. To co by divák tohoto seriálu rozhodně neměl dělat, je oblíbit si a fandit nějaké postavě. George R. R. Martin je pravděpodobně stejně jako má maličkost zastáncem konceptu, záleží mu na tom, co chce říct, a neštítí se "vraždit své postavy".
No, a to je asi tak vše, co by vás mohlo odradit. Přejdeme tedy k tomu, proč zavládlo kolem tohoto seriálu takové šílenství. Odpověď je celkem prostá, vzhledem k tomu, že je to asi jedno z těch kvalitnější děl, které bylo v poslední době natočeno. Na Game of Thrones se po žádné stránce nešetřilo a je to vidět. Jedná se o zajímavý příběh, ve kterém nechybí vůbec nic. Jsou tam intriky, lidské neštěstí, láska, boj, odhodlání, zkrátka všechno. Děj doprovází skvělá scénografie a úžasné kostýmy společně s výborně provedenými efekty, střihem a obecně technikou. Jednotlivé postavy mají detailně rozpracovaný charakter, a jak již bylo zmíněno, i herci nezůstávají s jejich výkony nikterak pozadu.
Game of Thrones není žádná tuctovka, která by získala oblibu jen tak čirou náhodou, jako v poslední době dost titulů, ale obdiv si skutečně zaslouží. Já sama jsem se na tento seriál dlouho moc nechtěla podívat, právě kvůli oné vysoké oblíbenosti, ale když jsem se nakonec odhodlala, stálo to za to a pochopila jsem kdo na tom, co vidí.

Hodnocení: 8/10

Všem, kteří mají rádi fantasy, mýty a báje, nebo politické témata. Nedoporučila bych to lidem háklivým na to, když je film hodně naturalistický, je tam moc brutality a sexu.