Odborná literatura o tvůrčím psaní


Odborná literatura o tvůrčím psaní



ŠEST PROCHÁZEK LITERÁRNÍMI LESY


PŘEDNÁŠKY NA HARVARDOVĚ UNIVERZITĚ


Six Walks in the Fictional Woods by jajafilm


AUTOR: Umberto Eco

PŘELOŽILA: Bronislova Grylová

VYDÁNO: Harvard University Press roku 1995
nakladatelství VTOBIA, v Olomouci roku 1997


Rozhodně odborná knížka o tvůrčím psaní, kterou můžu doporučit všem "psavcům" i zkušeným čtenářům, kteří se zabývají literaturou. Nehledejte však v tom návod jak něco dobrého napsat, jako spíše jako něco zajímavého k přečtení o vztahu autor/čtenář/dílo, životní realita/fikce, autor, čtenář a fikční svět. Eco uvádí několik zajímavých faktů a pár svých názorů, se kterými ne vždy musíte souhlasit, ale které mě osobně fascinovaly a otevřely mi několik témat, nad kterými jsem se mohla zamyslet, nebo které mě pobavily. Knížka navíc má jen 187 stran, takže žádná nekončící bichle. Na odbornou publikaci to je vcelku čtivé a nezahltí vás ani tuctem cizích pojmů, takže i amatér, jako jsem já, tomu vcelku porozumí. Jediné, co bych snad vytkla, je snad to, že Eco někdy zachází až do směšného přílišného rozboru a pitvání děl, detailů, které jsou mnohdy zbytečné.

TVŮRČÍ PSANÍ 2


PRO KAŽDÉHO

Creative writing by jajafilm


AUTOR: Markéta Doležalová
VYDÁNO: Vydala Grada Publisching, a.s., Praha 2009


Publikace spíše pro začínající autory, ti by skutečně mohli být pře tvoření svých prvotin skutečně za něco takového šťastní. Je to však spíš učebnice a návod než cokoli jiného. Upřímně jsem byla spíše zklamaná. Pár slušných tipů jsem tam našla, ale čekala jsem daleko víc. Knížka mě mírně rozčilovala, připadalo mi to trochu arogantní, přičemž jsem hodně z toho všeho znala již ze školy a z praxe, takže skutečně nevím. Měla jsem trochu obavy, že jsem si koupila rovnou druhý díl a nakonec jsem byla ráda, že jsem tak učinila, protože skutečně, ač se autorka několikrát na první díl odvolávala, k chápání obsahu a pojmů jsem číst první díl opravdu nemusela.







Komentáře