Recenze na seriál Dexter

Recenze na seriál Dexter

Americký seriál z produkce televizní stanice Showtime, poprvé vysílaný 1. října 2006 založený na knihách od Jeffa Lindsaye (Jeffry P. Freundlicha). Seriál má celkově 8 sérií, přičemž je již dokončen.
Příběh vypráví o životě sociopata Dextera Morgana (Michael C. Hall), který pracuje jako krevní specialista pro oddělení vražd miamské policie a má tak trochu zvláštní koníček, je totiž také zároveň sériovým vrahem. V mládí byl Dexter svědkem vraždy své matky a tato událost ho velmi poznamenala, když jeho adoptivní otec a také strážník miamské policie Harry Morgan (James Remar) zjistí, že Dexter sousedům zabíjí zvířata, rozhodne se, že ho začne učit, jak svoji "potřebu" usměrnit k víceméně dobrým účelům. Vytvoří takzvaný kodex. Dexterovy oběti musí být vrazi a Dexter nesmí mít pochybnost o jejich vině, musí mít důkaz, nesmí zabít nevinného. Nesmí být nikdy chycen, musí se vždy pečlivě postarat o veškeré důkazy svého činu. Dexter od oné události necítí žádné emoce a tak ho Harry naučil i jak je slušně napodobit, zapadnout do davu, aby nikdo nepojal podezření. To a práce u policie z něho dělají dokonalého lovce, neviditelného a nebezpečného. Je však Dexter skutečně takovou zrůdou, za jakou ho jeho adoptivní otec považoval? Nenajde se v něm alespoň trocha citu aspoň pro svojí rodinu, nevlastní sestru Debru Morgan (Jennifer Carpenter), nebo přítelkyni?

Znáte seriál Criminál minds (Myšlenky zločince)? Podobný seriál na stejné téma, až na to, že Dexter je víc… No, víc Myšlenky zločince než sami Criminal minds. Dexter vás přímo katapultuje do myslí sériového vraha. Samy knihy jsou psány v ich-formě a nemyslela jsem si, že tento literární prostředek, jak hrdinu přiblížit k čtenáři, někdy bude moci být úspěšně převeden na plátno, což by v případě Dextera byl hlavní kámen úrazu, ale tvůrci seriálu si s tím bravurně poradili. Dexterovu mysl nám přiblížili jeho všudypřítomným hlasem, jenž nemluví jen s ostatními postavami, ale i s námi. Hlasem bez něhož by byl Dexter na obrazovce pouze plochou postavičkou zločince.
Další rovinou je Dexterova postava sama o sobě. Vrah, který zabíjí ostatní vrahy. Hrdina nebo zločinec? Potom všem čím si prošel, ztrátou matky "narozen v krvi", výchovu s láskou, ale do podoby vraha, jímž je, mohl by být někým jiným, někým lepším? Je černý pasažér (tak říká své touze zabít) něco, co může ovlivnit, zbavit se toho a má tím pádem plnou odpovědnost za to, čím je a za své činy, nebo je jen sám obětí událostí a svého okolí? Bylo to, co udělal jeho adoptivní otec správně, neměl Dexterovu "potřebu" spíše dusit než aby ji někam směřoval, nebo snad měl svého syna předat spravedlnosti? Rozhodně zajímavé téma k diskuzi.
Co jeden blázen na seriál? Ani za mák! Dexter není zdaleka jediná psychicky narušená osoba v seriálu. Mimo několika dalších sériových vrahů, je k dispozici i zbytek miamské policie, čímž dostává seriál příslibu: blázni honí větší blázny. Takovým příkladem je třeba Dexterova sestra Deb, která je podle mě "The Women of Dexter Life." Mladší sestra o kterou se Dexter svědomitě stará jako hodný starší brácha. Do jaké míry to dělá kvůli svému krytí, z povinnosti k rodině a vděku k Harrymu, nevědomky a z lásky k ní, protože svým způsobem ji miluje a vždy miloval, je dost spekulativní. Debra je Dexterovou kotvou a nejbližším člověkem. Pro ni je zase bratr osobou číslo jedna, na kterou se může se vším obrátit, jak s problémy v práci, tak v osobním životě, o kterou se může opřít a kterou bezmezně miluje, ač si to zpočátku neuvědomuje. Takže silný sourozenecký vztah. Debra si za dobu seriálu si projde dost těžkými životními okamžiky, které ji dost poznamenají a má problém se s nimi poprat, jinak je však velmi samostatná a odvážná policistka. Upřímná ve svých činech i slovech. Známá také díky svým vyjadřovacím schopnostem, jako detektivka "kurva" Morgenová. Dalšími policisty je například Dexterův kolega z laborky Vince Masuka (C. S. Lee), u kterého by se člověk nedivil, kdyby měl vroubek ze sexuálního obtěžování, María LaGuerta (Lauren Vélez) nadřízená, která je mírně fascinovaná Dexterovou inteligencí, a důvěřuje mu. Vlastně jediným, kdo má na začátku podezření, že Dexter není tím spořádaným člověkem, kterým se jeví, je detektiv James Doakes (Erik King). Člověk, který sám není tak čistý.
Takže Dexter to je skvělé téma, dokonale propracované charaktery postav, poutavý propracovaný příběh s napětím. Ano s napětím, kterého je tam skutečně požehnaně. Odhalí ho, nebo ho neodhalí? Povede se mu to ututlat? Kdo je vrah, zabije vraha, chytne vraha policie, nebo vrah zabije Dextera? Další, co musím ocenit, jsou herecké výkony. Skutečně Michael C. Hall hraje Dextera bravurně a Jennifer Carpenter Debru jak by smet. Pravda milovníci spešl efektu se ničeho moc nedočkají, ale tohle koneckonců není nějaké fantazy, nebo sci-fi aby toho bylo nějak za potřebí, ale ty efekty, co tam jsou, jsou dobré. Dočkáte se krve, mrtvol, kostí, výbuchů, ohně, přestřelky, rvačky a tak dále. Prostě klasika toho, co si ten žánr vyžaduje. Za zmínku také stojí nakažlivý a naprosto "černočerný" humor, jenž to celé doprovází, včetně Dexterovích absurdních snů a představ.
A naposled musím ještě zmínit konec. Ne nebudu nic spojlerovat, ale neodpustím si pár slov. Konec tohoto seriálu je celkově celkem kritizován a já tak docela nechápu proč. Abych byla upřímná, naopak mě vcelku nadchl, a možná také díky němu dostal ode mě tento seriál tolik bodů. Seriál, jak již jsem zmínila, má osmu sérií po 17 dílech. Osm sérií a konec, dost dlouhé na to, aby si člověk postavy a příběh mohl užít, ale také se z toho nestal nekonečný příběh. Zakončení mi přišlo logické a vyplývající z děje předtím a docela mě dojalo. Možná jedině kdybych to psala já, dopřála bych hlavnímu hrdinovi, i když to byl zločinec a vrah, přeci jenom laskavější konec, ale to je věc názoru. Já si cením, že docela málo seriálu dokáže skončit s takovou důstojností.

Hodnocení: 9/10

Všem, co mají rádi detektivky a horory. Fanouškům seriálů například Crimine minds (Myšlenky zločince), White Collar (Ve službách FBI) nebo i anime Death Note (Zápisník smrti)